Page 129 - AYASOFYA
P. 129

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Haç  şeklindeki  monogramlara  kısa  süre  önce   Varlığı  belgelerden  bilinmesine  rağmen  en  geç   Şu ana değin sözünü ettiğimiz kompozisyonların   “Belki de zaten yoktu” görüşüne göre, sıklıkla
 Ayasofya’ya uyarlanan “Güzel Kapı”da da rastlıyoruz.   keşfedilen (1958) mozaiklerden biri olan Aleksandros   bazılarında (yapım tarihleri tahmine dayalı olmakla   belirttiğimiz gibi Ioustinianus Ayasofya’yı çok görkemli
 Bunların fazla anlaşılır olması gerekmiyor, daha   portresi  en  iyi  korunmuş  örneklerden  de  bir  tanesi.   birlikte) 10. yüzyıl dolaylarında yoğunlaştığımız   bir mimari eser olarak yaptırıyor. Resim sanatı bu
 ziyade yapının bünyesine katılması gereken içerik gibi   Yazıları da net bir şekilde okunabiliyor ancak her   görülüyor.  Oysa  içinde  bulunduğumuz  Ayasofya  6.   görkeme katkı açısından çok ikincil bir yer tutmuş gibi
 görünüyor. Yani okunaklı isim herkese hitap ederken   durumda da burada bu mozaiğin neden bulunduğu   yüzyıldan kalma. “Eski mozaiklere ne oldu?” sorusu   görünüyor. Yapının olağandışı büyüklükteki boyutları
 gerisi daha sınırlı bir izleyiciye hitap ediyor.  26  sorusu yanıt beklemeyi sürdürüyor. 1894 depreminin   mutlaka  hemen  akla  geliyor.  Aslında  uzmanların   ya insan figürlü kompozisyonların gözden kaçmasına
 ardından ortadan kaybolan birçok mozaiğin de   aklından en az aynı sıklıkla “Eski mozaikler var mıydı?”   ya  da  binayı  tümden  hakimiyeti  altına  alacak  kadar
 Figürün ayaklarının altında ise farklı yeşil tonlarında   yokluğunda, bugün yalnız ve izole görünen bu   sorusu geçiyor.  büyük boyutlu olmasına yol açabilirdi. Bu da yapının
 şeritlerle derinlik sağlayıcı bir perspektif oluşturulmuş.   mozaiğin çevresindeki kurguyu tam bilemediğimiz   gölgede kalmasına, iç mekânın bir devler arenasına
 Fonun ise yarısından çoğu altınlı mozaik olmasına   için de net bir yargıya ulaşmak mümkün görünmüyor.   Ayasofya’nın ilk yüzyıllarında figürlü mozaikler,   dönmesine neden olabilirdi ki o da istenen bir etki
 rağmen diğer imparatorluk kompozisyonlarında   Aslında yakın çevresi farklı figürlerle zenginleştirilmiş   yani aziz, imparator, melek vb. tasvirleri var mıydı   olmayacaktı. “İçeride çok sayıda figüratif mozaik vardı”
 alıştığımız gibi tümü altın değil, geri kalan kısmı için   ve  onlarla  irtibat  halinde  tasarlandıysa  bugün   yok muydu emin olamıyoruz. Her durumda da   diye düşünsek bile bunların günümüze kalmayacağı
 gümüşlü parçalar seçilmiş. Hayli gölgede, karanlıkta   sanıldığından çok daha anahtar bir rol oynamış   Ioustinianos dönemindeki iki açılışını da ayrıntılı   gerçeği değişmiyor.
 kalan bu panelde farklı bir pırıltı elde etmek için özel   olabileceği düşüncesini aklımızdan şu aşamada tam   biçimde  betimleyen  Procopios  ve  Pavlos’un
 bir tercih olmalı. 27  anlamıyla çıkartmamıza olanak yok.  yazdıklarında buna dair bir teyide rastlamıyoruz.













































 Güzel kapıdan monogram detayı  Apsis ve yarım kubbelerin birleşimi





 130                                                                                                                       131
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134