Page 47 - AYASOFYA
P. 47

T ARİHÇE                                                                MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 1740’da yaptırılmış olan Sıbyan Mektebi ile beraber inşa   Ayasofya etrafında tüm bu düzenlemeler yapılıyorken   18. Yüzyıldaki
 edilen Ayasofya Şadırvanı Türk Baroğunun en seçkin   iç mekandaki mozaiklerin yüzeyi örtülmüş ve o
 örneklerinden  biridir.  Yine  bu  dönemde,  Ayasofya   döneme değin varlığını uçan payandalar üzerinde   muhtemel görünüm
 imaretinin bulunduğu meskûn arsa üzerindeki evler,   sürdüren kuzeybatı cephesindeki çan kulesi ortadan
 imaretin inşası için sahiplerinden satın alınarak   kaldırılmıştır.  1710 tarihli görsel verilerde görülebilen
 yıkılmıştır. Ayasofya’nın doğu tarafında, Topkapı   iç mekandaki mozaikler, galeri katındaki tavan
 Sarayı Bab-ı Hümayunu’nun çaprazına gelen köşede   mozaik bezemeleriyle birlikte sonradan sıvanmıştır.
 yer alan imaretin inşası, 1743 yılında tamamlanmıştır.  Örneğin güneybatı galeri kanadının orta kısmında
 III. Murat döneminde (hd 1574-1595) yapılan hünkâr   yer alan tonoz grubunun güneydoğu yüzeyinde
 mahfeli, I. Ahmet (hd 1603-1617), III. Ahmet (hd 1703-   Pantokrator İsa etrafında serafim melekleri, kuzeybatı
 1730) ve I. Mahmud (hd 1730-1754) dönemlerinde   yüzeyinde ise Havarilere Kutsal Ruhun İnişi topluluğu
 onarılmış ve bazı eklemeler yapılmıştır. Topkapı   (Pentekost) sahnelerinin mozaik betimlemelerinin 18.
 Sarayı’nın ilk kapısı olan Bab-ı Hümayun’dan çıkan   yüzyılda kapatıldığı bilinmektedir.
 sultanların doğrudan hünkâr mahfeline ulaşabilmeleri
 için inşa edilen hünkar sofası, ilk olarak I. Mahmud
 (hd 1730-1754) tarafından yaptırılmış, Abdülmecid
 döneminde (hd 1839-1861) de genişletilmiştir.







































 Albert Kahn Koleksiyonu’nda Ayasofya Hünkâr Kasrı ve
 Ayasofya Şadırvanı





 48                                                                                                                        49
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52