Page 105 - AYASOFYA
P. 105

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 1700’lerin  başında  İsveçli  Cornelius  Loos’un  tekniklerle ortak yönlerinden (kalın sıva tabakalarına
 çizimlerinde var olan  çok geniş  kompozisyonların,   ihtiyaç duymak gibi) yola çıkarak sonuçlara varmamız
 hatta  19.  yüzyıl  ortasındaki Fossati  müdahaleleri   gerekiyor.
 sırasında keşfedilen birçok unsurun bugün elde
 olmadığı düşünülecek olursa çok bilinmeyenli bir   Kuşkusuz son yıllarda
 denklemin varlığı su götürmüyor.
 teknolojinin gelişmesi ve gözün

 Elimizde  mozaiklerin  nasıl  yapıldığına  dair,  göremediği ayrıntıların da analiz
 döneminden kalma bir belge de bulunmuyor. Bu
 nedenle, yapılmış bitmiş olanlara bakarak tahminler   edilebilmesiyle birkaç adım daha
 yürütmemiz veya  çok daha  yaygın  olan fresko  tipi
 ileri gitmiş durumdayız.
























                  “Güneybatı girişindeki sunu mozaiği: Ortada Hz. Meryem ve Çocuk İsa. Onlara bir yanda İmparator Konstantinos yeniden kurduğu kenti, diğer yanda
                  İmparator Ioustinianos yaptırdığı Ayasofya’yı takdim ediyor.”




                  Yakından bakarak gördüğümüz kısmı bile bazı şeyleri        Başka bir yerde yavaşça hazırlanıp, tepsilerde getirilip
                  anlamamızı sağlıyor. Örneğin düşmüş mozaiklerin            sonrasında da sadece yerleştirme aşamasının
                  yerine  baktığımız  zaman  altlarında çizgi  veya  boya    yapıda gerçekleştirildiği gibi iddiaları geçerli kılan
                  olduğuna rastlıyoruz. Bu boyalarla mozaiklerin             bir sonuç henüz alınmış değil .  Ayrıca mozaiklerin
                                                                                                         12
                  nerelere hangi renklerle dağıtılacağı konusunda            ezici çoğunluğunun eğrisel yüzeylere uygulanmış
                  kapsamlı bir taslak oluşturuluyor. Düz renk altın          olması ve dikey yüzeylerde bile sıvanın içerisine
                  uygulaması yapılacağında bile sıvanın üzerine kırmızı      farklı yönlerden (özellikle aşağıdan) bakıldığında
                  boya sürülmesi “tessella”lar arasından görünecek           arzu  edilen  yansımaları  sağlayacak  şekilde  açılı
                  sıvanın çok çiğ bir beyaz olması yerine altının            yerleştirildiği gözlemleri de hesaba katıldığında farklı
                  pırıltısına daha uyum sağlayan bir taşma yapmasını         bir atölyedeki hazırlığın yarar sağlamayacağı da
 Sunu mozaiğinden detay, Ayasofya’nın en eski resmi  sağlıyor.               muhakkak.





 106                                                                                                                      107
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110