Page 100 - AYASOFYA
P. 100

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






                                                                                                                                                          Ayasofya’daki mozaiklerin çok büyük                        Yakından baktığımızda özellikle tam aynı renk ve
                                                                                                                                                                                                                     tonda  parçaların  değil  de biraz  ton  farkı  sayesinde
                                                                                                                                                          kısmının hammaddesi cam. Altın ve                          genel anlamda bir bütünlük oluşturacak tessella

                                                                                                                                                          gümüş olarak nitelendirilenler şeffaf                      gruplarının tercih edildiğini fark ediyoruz. Tek bir
                                                                                                                                                                                                                     parçaymış izlenimi verecek tam aynı renk ve tonda
                                                                                                                                                          cam ve çok ince bir katman metal                           geniş alanların, mozaiklerin ışıltılı etkisine olumlu
                                                                                                                                                                                                                     katkı yapmayacağı belirgin. Ayrıca gün içinde,
                                                                                                                                                          birleşiminden oluşuyor.                                    dakikalar  arasında  bile sabit  kalmayan  güneş

                                                                                                                                                                                                                     ışığının ve kandillerin alevlerinin de kuşkusuz sabit
                                                                                                                                                          Birçok renk de yine o renkteki cam küplerden oluşan        kalamayan, hareketli ışığının oluşturabileceği bütün
                                                                                                                                                          mozaiklerle sunuluyor. Cama oranla daha kısıtlı da         pırıltı etkisinden de tam homojen olmayan mozaik
                                                                                                                                                          olsa çeşitli renkte doğal taşların ve pişmiş toprağın      yüzeyinde   maksimum     fayda  sağlanabiliyordu.
                                                                                                                                                          da kullanıldığını biliyoruz. Beyaz, krem, bej, kemik,      Mozaik yüzey üretiminde tessellaların boyutlarına
                                                                                                                                                          kahverengi, turuncu, kırmızı, pembe, eflatun, yeşil        ve sanatçının beceri ve özen düzeyine göre günde 4
                                                                                                                                                                                                                       2
                                                                                                                                                          renkleri için doğal taş kullanıldığı kayda geçmiş          m ’ye kadar çalışmak mümkün oluyordu.
                                                                                                                                                          durumda. Doğal taş kullanmak için hayli çaba
                                                                                                                                                          harcanıyor. Örneğin, Marmara mermerinin gri ve
                                                                                                                                                          beyaz damarlarından ayrı ayrı faydalanılarak iki ayrı
                                                                                                                                                          renk çıkartılıyor. Camlar da birçok farklı renk için
                                                                                                                                                          kullanılabiliyor. Çok nadiren de olsa taş veya camla
             Deisis kompozisyonunda merkezde Hz. İsa                                                                                                      tam renk tutturulamadığında bazı parçalara, boyaya
             yanlarda Hz. Meryem ile Vaftizci Yahya                                                                                                       batırılarak renk kazandırıldığı biliniyor. Ayrıca yoğun
                                                                                                                                                          talep olduğunda cam üretiminin  yetmemesi  de söz
                                                                                                                                                                                       10
                                                                                                                                                          konusu.




             En son sözünü ettiğimiz İmparator Kapısı’ndan çıkıp         Mozaik  gündelik   yaşamda   da   bildiğimiz  ve
             geri döner gibi yapalım ve bu kez narteksten içeri          kullandığımız bir sözcük. Farklı renk ve bazen de
             bakmak yerine gözlerimizi yukarı kaldıralım.                bunları elde ettiğimiz farklı malzemelerden çok
                                                                         sayıda ufak parçayı bir araya getirerek yeni formlar
             Ancak baktığımızda göreceklerimizi anlamak için             oluşturmanın yöntemi.
             yine geri dönüp kadim bir sanatı, mozaiklerin ışıltılı
             dünyasını bu kez ayaklarımız yere basarak biraz da          Ayasofya özelinde “mozaik”  dediğimiz  zaman, iç
             teknik açıdan hatırlamamız gerekiyor.                       mekânda, yer döşemesi haricinde kullanılan, sıva
                                                                         tabakasına uygulanan, kenar boyutları bir santimin
             Ayasofya olağanüstü geniş alanlara                          altında ve küpe yakın formda “tessella” denilen
                                                                         parçaların birleştirilmesinden söz ediyoruz.
             yayılmış mozaikleriyle de kendi
                                                                                                                                                          Ana nefte apsisin üzerinde mozaik, Hz. Meryem ve Çocuk İsa
             alanında birinciliği elden bırakmıyor.                                                                                                       kompozisyonu                                               XII. yüzyıla tarihlenen “Komnenoslar” mozaik panelinden detay






             102                                                                                                                                                                                                                                                   103
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105