Page 103 - AYASOFYA
P. 103

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Camın  özgül  ağırlığının  sıvadan  da  fazla  olduğu   Bugün mozaik sanatı özellikle
 hatırlanarak, iç yüzeylerin önce sıva kaplanıp bir
 de üzerine binlerce metrekare cam mozaikle   dikkat çeken ve bulunduğu her yerde
 bezenmesinin yapıya yüzlerce ton ek yük getireceği   mutlaka kendisinden söz ettiren bir
 de belirgin.
 sanat.
 Her durumda da pek hafif olmadığı belli olan
 yapının  ana  taşıyıcılarına  metrekarede  105  ton  yük   Ayasofya bezenirken ise günümüzün tam aksine en
 bindirdiği hesaplanmışken   belki de az fazlası   muteber sanat olarak mozaikten söz edilmemiş gibi
 11
 sorun  oluşturmayacak  diye  düşünülmüştür.  görünüyor. Eninde sonunda mozaik çok emekyoğun
 Gözlemlediğimiz kadarıyla ağırlık daha çok sıvaya   bir üretim gerektiriyor ancak  diğer ihtiyaçlarla
 yükleniyor ve aksi bir durumda sıvayla birlikte mozaik   kıyaslandığı zaman emek 6. yüzyılın en zor bulunan
 yere düşerek yok oluyor. Yok oluyor diyoruz çünkü   unsuru değildi. Hatta tam tersi çok geniş tek parça
 fresko türü duvar resimlerini bile döküldükten sonra   kıymetli levhalarla kıyaslandığında ufacık parçaların
 restore ederken gerçeğe çok yakın sonuçlar almak   temini de taşınıp getirilmesi de çok daha kolaydı.
 mümkünken mozaik tamı tamına aynı yere, aynı açı
 ve aynı ışıltıyla asla geri dönemiyor. Bozulan mozaik
 restore edilmiş olmuyor; yerine, eskisine benzer yeni
 bir mozaik yapılmış oluyor.
                  Üst galeriye bakış


                                                                             Hatta belirsizliği biraz daha ileri götürmek de mümkün.
                  Muhtemelen başka bir işe yaramayacak daha
                  itibarsız taş parçaları (bir nevi sakatat) mozaiklerde     Hiçbir  sahneyi kimin  yaptırdığı bilinmiyor demek
                  kullanılıyordu. Kuşkusuz cam üretimi ve buna ince bir      de gerçeklerden çok uzaklaşmak olmayacaktır. En
                  katman varak eklenmesi masraflı bir işti ve belirli bir    baştaki muhtemelen tümüyle anikonik bezemenin
                  gösteriş  etkisi oluşturuyordu  ama kaynaklardan  da       ana hatlarının Ioustinianos’la mimarlarının belirlediği
                  anlaşıldığı kadarıyla mozaik sanatı özel bir hayranlık     çerçevede   gerçekleştirildiğine  kesin  gözüyle
                  oluşturmuyor, daha ziyade oluşturduğu etki övgüye          bakabiliriz ancak sonraki dönemlerde eklenen
                  değer bulunuyordu.                                         sahneleri bir imparatorun iradesiyle mi yoksa veya
                                                                             örneğin bir patriğin iradesiyle mi bugünkü yerinde
                                                                             bulduğumuzu kestirmek çok zor.
                  Tüm bu figürlü ve figürsüz mozaiklerden herhangi
                  bir dönemde yapılmış bir tanesinin bile sanatçısının
                  bilinmediğini de eklemekte yarar var. Zaten Bizans         Eğer  her  imparator  arzu  ettiği  gibi  Ayasofya’nın
                  sanatında adını bildiğimiz sanatçılar çok sınırlı.         istediği yerine kendi resmini yaptırabiliyorduysa,
                  Bazı sahneleri kimin yaptırdığını bile bilmediğimiz        çok kısa hüküm sürdüğü için ömrü vefa etmeyenler
                  düşünülecek olursa bu durumu çok garipsememek              dışında muhtemelen hiçbiri mozaiksiz kalmazdı
                  gerekir.                                                   diye akla geliyor. Diğer yandan da günümüze gelen
                                                                             imparator mozaiklerinin çağlar boyunca yapılanların

 Kubbeye bakış                                                               ne kadarını oluşturduğu da soru işareti doğuruyor.





 104                                                                                                                      105
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108