Page 102 - AYASOFYA
P. 102

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Camın  özgül  ağırlığının  sıvadan  da  fazla  olduğu       Bugün mozaik sanatı özellikle
             hatırlanarak, iç yüzeylerin önce sıva kaplanıp bir
             de üzerine binlerce metrekare cam mozaikle                  dikkat çeken ve bulunduğu her yerde
             bezenmesinin yapıya yüzlerce ton ek yük getireceği          mutlaka kendisinden söz ettiren bir
             de belirgin.
                                                                         sanat.
             Her durumda da pek hafif olmadığı belli olan
             yapının  ana  taşıyıcılarına  metrekarede  105  ton  yük    Ayasofya bezenirken ise günümüzün tam aksine en
             bindirdiği hesaplanmışken   belki de az fazlası             muteber sanat olarak mozaikten söz edilmemiş gibi
                                       11
             sorun    oluşturmayacak    diye  düşünülmüştür.             görünüyor. Eninde sonunda mozaik çok emekyoğun
             Gözlemlediğimiz kadarıyla ağırlık daha çok sıvaya           bir üretim gerektiriyor ancak  diğer ihtiyaçlarla
             yükleniyor ve aksi bir durumda sıvayla birlikte mozaik      kıyaslandığı zaman emek 6. yüzyılın en zor bulunan
             yere düşerek yok oluyor. Yok oluyor diyoruz çünkü           unsuru değildi. Hatta tam tersi çok geniş tek parça
             fresko türü duvar resimlerini bile döküldükten sonra        kıymetli levhalarla kıyaslandığında ufacık parçaların
             restore ederken gerçeğe çok yakın sonuçlar almak            temini de taşınıp getirilmesi de çok daha kolaydı.
             mümkünken mozaik tamı tamına aynı yere, aynı açı
             ve aynı ışıltıyla asla geri dönemiyor. Bozulan mozaik
             restore edilmiş olmuyor; yerine, eskisine benzer yeni
             bir mozaik yapılmış oluyor.
                                                                                                                                                          Üst galeriye bakış


                                                                                                                                                                                                                     Hatta belirsizliği biraz daha ileri götürmek de mümkün.
                                                                                                                                                          Muhtemelen başka bir işe yaramayacak daha
                                                                                                                                                          itibarsız taş parçaları (bir nevi sakatat) mozaiklerde     Hiçbir  sahneyi kimin  yaptırdığı bilinmiyor demek
                                                                                                                                                          kullanılıyordu. Kuşkusuz cam üretimi ve buna ince bir      de gerçeklerden çok uzaklaşmak olmayacaktır. En
                                                                                                                                                          katman varak eklenmesi masraflı bir işti ve belirli bir    baştaki muhtemelen tümüyle anikonik bezemenin
                                                                                                                                                          gösteriş  etkisi oluşturuyordu  ama kaynaklardan  da       ana hatlarının Ioustinianos’la mimarlarının belirlediği
                                                                                                                                                          anlaşıldığı kadarıyla mozaik sanatı özel bir hayranlık     çerçevede   gerçekleştirildiğine  kesin  gözüyle
                                                                                                                                                          oluşturmuyor, daha ziyade oluşturduğu etki övgüye          bakabiliriz ancak sonraki dönemlerde eklenen
                                                                                                                                                          değer bulunuyordu.                                         sahneleri bir imparatorun iradesiyle mi yoksa veya
                                                                                                                                                                                                                     örneğin bir patriğin iradesiyle mi bugünkü yerinde
                                                                                                                                                                                                                     bulduğumuzu kestirmek çok zor.
                                                                                                                                                          Tüm bu figürlü ve figürsüz mozaiklerden herhangi
                                                                                                                                                          bir dönemde yapılmış bir tanesinin bile sanatçısının
                                                                                                                                                          bilinmediğini de eklemekte yarar var. Zaten Bizans         Eğer  her  imparator  arzu  ettiği  gibi  Ayasofya’nın
                                                                                                                                                          sanatında adını bildiğimiz sanatçılar çok sınırlı.         istediği yerine kendi resmini yaptırabiliyorduysa,
                                                                                                                                                          Bazı sahneleri kimin yaptırdığını bile bilmediğimiz        çok kısa hüküm sürdüğü için ömrü vefa etmeyenler
                                                                                                                                                          düşünülecek olursa bu durumu çok garipsememek              dışında muhtemelen hiçbiri mozaiksiz kalmazdı
                                                                                                                                                          gerekir.                                                   diye akla geliyor. Diğer yandan da günümüze gelen
                                                                                                                                                                                                                     imparator mozaiklerinin çağlar boyunca yapılanların

             Kubbeye bakış                                                                                                                                                                                           ne kadarını oluşturduğu da soru işareti doğuruyor.





             104                                                                                                                                                                                                                                                   105
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107