Page 101 - AYASOFYA
P. 101

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






                  Ayasofya’daki mozaiklerin çok büyük                        Yakından baktığımızda özellikle tam aynı renk ve
                                                                             tonda  parçaların  değil  de biraz  ton  farkı  sayesinde
                  kısmının hammaddesi cam. Altın ve                          genel anlamda bir bütünlük oluşturacak tessella

                  gümüş olarak nitelendirilenler şeffaf                      gruplarının tercih edildiğini fark ediyoruz. Tek bir
                                                                             parçaymış izlenimi verecek tam aynı renk ve tonda
                  cam ve çok ince bir katman metal                           geniş alanların, mozaiklerin ışıltılı etkisine olumlu
                                                                             katkı yapmayacağı belirgin. Ayrıca gün içinde,
                  birleşiminden oluşuyor.                                    dakikalar  arasında  bile sabit  kalmayan  güneş

                                                                             ışığının ve kandillerin alevlerinin de kuşkusuz sabit
                  Birçok renk de yine o renkteki cam küplerden oluşan        kalamayan, hareketli ışığının oluşturabileceği bütün
                  mozaiklerle sunuluyor. Cama oranla daha kısıtlı da         pırıltı etkisinden de tam homojen olmayan mozaik
                  olsa çeşitli renkte doğal taşların ve pişmiş toprağın      yüzeyinde   maksimum     fayda  sağlanabiliyordu.
                  da kullanıldığını biliyoruz. Beyaz, krem, bej, kemik,      Mozaik yüzey üretiminde tessellaların boyutlarına
                  kahverengi, turuncu, kırmızı, pembe, eflatun, yeşil        ve sanatçının beceri ve özen düzeyine göre günde 4
                                                                               2
                  renkleri için doğal taş kullanıldığı kayda geçmiş          m ’ye kadar çalışmak mümkün oluyordu.
                  durumda. Doğal taş kullanmak için hayli çaba
                  harcanıyor. Örneğin, Marmara mermerinin gri ve
                  beyaz damarlarından ayrı ayrı faydalanılarak iki ayrı
                  renk çıkartılıyor. Camlar da birçok farklı renk için
                  kullanılabiliyor. Çok nadiren de olsa taş veya camla
 Deisis kompozisyonunda merkezde Hz. İsa   tam renk tutturulamadığında bazı parçalara, boyaya
 yanlarda Hz. Meryem ile Vaftizci Yahya  batırılarak renk kazandırıldığı biliniyor. Ayrıca yoğun
                  talep olduğunda cam üretiminin  yetmemesi  de söz
                                               10
                  konusu.




 En son sözünü ettiğimiz İmparator Kapısı’ndan çıkıp   Mozaik  gündelik  yaşamda  da  bildiğimiz  ve
 geri döner gibi yapalım ve bu kez narteksten içeri   kullandığımız bir sözcük. Farklı renk ve bazen de
 bakmak yerine gözlerimizi yukarı kaldıralım.  bunları elde ettiğimiz farklı malzemelerden çok
 sayıda ufak parçayı bir araya getirerek yeni formlar
 Ancak baktığımızda göreceklerimizi anlamak için   oluşturmanın yöntemi.
 yine geri dönüp kadim bir sanatı, mozaiklerin ışıltılı
 dünyasını bu kez ayaklarımız yere basarak biraz da   Ayasofya özelinde “mozaik”  dediğimiz  zaman, iç
 teknik açıdan hatırlamamız gerekiyor.  mekânda, yer döşemesi haricinde kullanılan, sıva
 tabakasına uygulanan, kenar boyutları bir santimin
 Ayasofya olağanüstü geniş alanlara   altında ve küpe yakın formda “tessella” denilen
 parçaların birleştirilmesinden söz ediyoruz.
 yayılmış mozaikleriyle de kendi
                  Ana nefte apsisin üzerinde mozaik, Hz. Meryem ve Çocuk İsa
 alanında birinciliği elden bırakmıyor.  kompozisyonu                        XII. yüzyıla tarihlenen “Komnenoslar” mozaik panelinden detay






 102                                                                                                                      103
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106