Page 107 - AYASOFYA
P. 107

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Peki tüm bu mozaiklerin ne kadarı hâlâ yerinde   ise göze mozaik gibi görünecek, genel görüntüyü   İmparator Kapısı’nın üzerindeki kemerin sınırladığı   Bu sahneyi açıklamak için en çok anlatılan hikâyenin
 duruyor? Bunu söylemek çok güç ancak tahmin   bozmayacak şekilde boya ile bir tür kamuflaj yapılmış   yarım daire alanda hayli iyi korunmuş bir mozaik   üzerinden geçmekte yarar var. En azından tarihî
 edilenden daha azı diyebiliriz. Evet, sıvaların   durumda.  Özellikle  Fossati  müdahalelerinde,  kompozisyon yer alıyor. Merkezinde gösterişli ve çok   olgulara dayanıyor. Her şeyin başında, kıl payı da
 döküldüğü  veya  araştırma  için  açıldığı  bazı  kubbenin önemli bir kısmında durum böyle.    süslü bir tahtta Hz. İsa oturmuş ve elinde açık bir   olsa, kilisenin ana mekânının dışında kaldığı için pek
 bölümlerde  altta  hâlâ  mozaik  olduğunu  görüyoruz   kitap tutuyor. Onun sağ ve solunda, omuz hizasında,   makbul bir imparator olamayacağından yola çıkılıyor
 ama birçok yerde de sıva artık doğrudan tuğla yüzeye   Şimdi demin kaldığımız yerden devam edelim ve   daire içinde çok muhtemelen Hz. Meryem figürü ve   ve resimdekinin, kuralları zorlayarak yaptığı üçüncü
 uygulanmış durumda. Gözden uzak birçok noktada   bakışlarımızı kapının yukarısına yöneltelim.  bir melek ayırt ediliyor. Melek bir asa tutuyor. Meryem   evliliğinde bile erkek evlat edinemeyince dördüncü
                  figürünün altına denk gelen alanda ise dizlerinin          bir hanımla çocuk yapması üzerine ana kapıdan
                  üzerinde yere kapanmış (proskynesis pozisyonunda)          daha öteye geçmesine müsaade edilmeyen ve
                  ve  başındaki  haleyle  kutsallık  da  atfedilmiş  izlenimi   bundan pek mutsuz olan İmparator VI. Leo olduğuna
                  uyandıran İmparator görünümlü bir figür yer alıyor.        hükmediliyor.
                  Meleğin altı ise bomboş. Sahnede böylece bir
                  dengesizlik, bir asimetri de ortaya çıkıyor.

















































 Kubbe pencerelerinin büyük kısmında mozaiklerin bütünlüğünü kaybettiğini yakından bakınca gözlemlemek mümkün.  Ana nefe girişte kapının üzerinde bulunan mozaik kompozisyon





 108                                                                                                                      109
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112