Page 126 - AYASOFYA
P. 126

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ




                                                                                                                                                                                                                     Diğer elinde ise güç simgesi küreyi tutuyor. Aynı
             Ayrıca  diğer  tüm  imparator  figürleri  mutlaka                                                                                                                                                       simgeyi bema kemerindeki melekte de görebiliyoruz.
             kutsal  figürlerle  birlikte  betimlenmiş.  Burada                                                                                                                                                      “Akakia”  hakkında   sahip  olduğumuz    ayrıntılı
             Aleksandros’un yalnızlığı da o sırada imparator                                                                                                                                                         bilgiye bu küre hakkında sahip değiliz. Hakimiyet
             değildi diye düşündürüyor. Yalnız başına olması, onu                                                                                                                                                    simgesi olduğu belirgin, antik dünyada da görmeye
             tam cepheden (frontal) görebildiğimiz tek imparator                                                                                                                                                     alıştığımız bir imge fakat Bizans’ta gerçek dünyada
             haline de getiriyor. Bu yalnızlık bir yandan da en                                                                                                                                                      bu nesnenin var olduğuna ve imparatorlar (ve hatta
             “imparator” görünümlü betimlemeyi de karşımızda                                                                                                                                                         melekler) tarafından taşındığına dair bir belge elimize
             bulmamızı sağlıyor. Ama yataktan kalkıp imparator                                                                                                                                                       geçmiş değil. Hristiyanlık öncesi dönemde karşımıza
             kıyafeti  giyip gelmiş  gibi  duruyor.  Diğerleri  para,                                                                                                                                                sadece yuvarlak haliyle çıkarken Bizans’ta üzerinde
             ferman vs. tutarak kompozisyondaki mesajın altını                                                                                                                                                       haç bulunduran versiyonuna sıkça rastlanıyor.
             çizerken burada her ayrıntı sadece portrenin kendi                                                                                                                                                      Ayasofya’nın taş levhalarındaki (kısmen kazınmış)
             özelliklerini güçlendiriyor.                                                                                                                                                                            kabartma haçların önemli bir kısmı “sphaira” tabir
                                                                                                                                                                                                                     edilen bu küreyi hatırlatan bir yuvarlağın üzerinde
             İmparator bir elinde “akakia” tabir edilen keseyi
             tutuyor. Bu terim ipekten bir keseye karşılık geliyor,                                                                                                                                                  yükseliyor.  II.  Ayasofya’nın  bahçede  sergilenen  giriş
             içinde sadece bir miktar toprak bulunuyor ve tevazu                                                                                                                                                     elemanlarının  da  ortasındaki  alınlığın  en  üstündeki
             simgesi  olarak  taşınıyor.  Sahibinin  dünyevi  gücün                                                                                                                                                  haç bir küre içerisinde duruyor ve bu küre de teknik
             faniliğine olan inancını temsil ediyor. 23                                                                                                                                                              olarak bir “globus cruciger” çünkü içinde haç bulunan
                                                                                                                                                                                                                     kürenin üzerinde de bir diğer haç yükseliyor.
             Silindirik formuyla tomar şeklinde
                                                                                                                                                                                                                     Panelin üst yarısında İmparator’un sağında ve
             dürülmüş bir el yazması görüntüsü                                                                                                                                                                       solunda dört ayrı lacivert camdan yuvarlak zemin
                                                                                                                                                                                                                     (Bunlar  elindeki  küreye benziyor ancak  biraz  daha
             vererek kutsal yazıları, yani                                                                                                                                                                           büyük.) üzerine beyaz yazı görülüyor. En az karmaşık

             Yeni Ahit’i de   çağrıştırabiliyor.                                                                                                                                                                     olanında harflere biraz aşina olanların Aleksandros’un
                               24
                                                                                                                                                                                                                     ismini okuması kolay çünkü bu isim zaten düz yazı
             Törenlerde imparatorların                                                                                                                                                                               şeklinde.


             gerçekten kullandığı biliniyor.
                                                    25
                                                                                                                                                                                                                     Diğer üçü ise biraz kısaltmalar

                                                                                                                                                                                                                     da kullanarak, haç şeklinde

                                                                                                                                                                                                                     monogramlarla, “İmanlı, Ortodoks

                                                                                                                                                                                                                     İmparator kuluna yardım et, ey

                                                                                                                                                                                                                     Tanrım!” diye bir yakarış cümlesi


                                                                                                                                                                                                                     oluşturuyor.

             Salzenberg’in çizimiyle apsis bölgesi (1854)
                                                                                                                                                                                                                     Alexandros mozaik paneli



             128                                                                                                                                                                                                                                                   129
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131