Page 125 - AYASOFYA
P. 125

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                      MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






 Bir  daha  gözden  geçirildiğinde  ikonografik  açıdan   bulunması da başka bir gariplik ama eninde sonunda   19. yüzyıl ortasında Fossati dönemi   Aleksandrosa’a geri dönecek olursak tahtına ortak
 çiftin dindarlığını, tevazuunu yansıtmayacak bazı   Alexios babasının tahtına ortak olmaktan daha öte   olduğu ağabeyi İmparator VI. Leo’nun bir portresinin
 farklar da seziliyor. Zoe mozaiğinden bu panele değin   bir makama hiç ulaşmadı. Hepsini bir araya toplamak   çalışmalarında belgelenmiş   de bu çevrede bulunmuş olabileceğine dair bir
 geçen yüz yıl içerisinde hükümdar figürleri büyümüş, 20   figürlerin orantısını insan ölçeğinden daha küçük   ama Thomas Whittemore   düşünce   de dikkate alındığında tuhaf konumu biraz
                                                                                     22
 Meryem’le neredeyse aynı yüksekliğe çıkmış. Hatta   hale getireceği için tercih edilmemiş olabilir.  daha anlam kazanıyor. İkincil bir noktaya yerleştirilmiş
 baş ve yüz boyutları Meryem’i aşmış. Oysa Zoe   1930’larda yürüttüğü çalışmalarda   kompozisyonun Aleksandros’un tek başına tahtta
 mozaiğinde ortadaki kutsal figürün kutsallığı belirli   Yukarıda İmparator Alexandros’a ve mozaiğine   bulunduğu 912-913 yıllarına ait olması düşük bir
 bir  boyut hiyerarşisi içinde de  gösterilmişti.  Galiba   kısaca değinmiştik. Artık üst katta doğrudan gözlem   bulamadığı bu figürün yapıdaki   olasılık; dolayısıyla muhtemelen daha önceki bir
 aşırı tevazu da aslında buraya kadarmış.  yapmak mümkün. Kuzey galeride yer alan bu mozaik   birçok diğer mozaiğin tahrip   tarihe ait. Tek İmparator olduğu dönemde kendisi için
 tek başına değerlendirildiğinde, özellikle konumunu                         yaptırsa daha dikkat çeken bir noktaya yaptırırdı diye
 Bu mozaikte ana panoda İmparator eşiyle birlikte ve   anlamlandırmak kolay değil: Dar bir tonozun ana   olmasına yol açan 10 Temmuz   düşünülebilir.
 yanlarında (köşeye sıkışmış şekilde, ana planın dışında)   payede  sonlandığı  noktada  oluşan  izbe  mekânda,
 en büyük oğulları Alexios bulunuyor. Alexios’un   yerden neredeyse 6m yükseklikte.   1894 büyük İstanbul depreminde
 90  derece  açı  yapar  şekilde  farklı  bir  düzlemde
                  yok olduğu kanısına bile varmış.
                                                             21




                  Kuşkusuz bu depremin yok edici etkilerinin tam
                  olarak anlaşılabilmesi için yapıdaki muhtemel mozaik
                  yüzeylerin üzerlerindeki tüm sıvaların sökülmesi
                  gerekir ki buna da değip değmeyeceği çok şüpheli.
                  Bir yandan hâlâ yok oldu sanılan kayıp mozaiklerin
                  ortaya çıkabilmiş olması ve dökülen veya inceleme
                  için açılan bazı sıva parçalarının altından mozaik
                  yüzeylerin çıkabilmesi ümit veriyor. Diğer yandan
                  da Salzenberg çizimlerinde sonsuz denebilecek
                  miktarda görülen, sadece geometrik motiflerden
                  ibaret yeni yüzeyler bulmak için zahmet, masraf ve
                  enerjiye değip değmeyeceği de tartışmalı. Özellikle
                  de Ayasofya’nın kendisi bu denli kıymetliyken ve
                  yapılacak her zaman çok şey varken.














 Alexandros mozaik panelinden detay                                          Alexandros mozaik panelinden detay





 126                                                                                                                       127
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130