Page 124 - AYASOFYA
P. 124

A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ BEZEMELERİ                                                                                                                                                                  MUHTEŞEM A Y ASOFY A ’NIN MİMARİ Ö ZELLİKLERİ






             Bir  daha  gözden  geçirildiğinde  ikonografik  açıdan     bulunması da başka bir gariplik ama eninde sonunda                                19. yüzyıl ortasında Fossati dönemi                        Aleksandrosa’a geri dönecek olursak tahtına ortak
             çiftin dindarlığını, tevazuunu yansıtmayacak bazı          Alexios babasının tahtına ortak olmaktan daha öte                                                                                            olduğu ağabeyi İmparator VI. Leo’nun bir portresinin
             farklar da seziliyor. Zoe mozaiğinden bu panele değin      bir makama hiç ulaşmadı. Hepsini bir araya toplamak                               çalışmalarında belgelenmiş                                 de bu çevrede bulunmuş olabileceğine dair bir
             geçen yüz yıl içerisinde hükümdar figürleri büyümüş, 20    figürlerin orantısını insan ölçeğinden daha küçük                                 ama Thomas Whittemore                                      düşünce   de dikkate alındığında tuhaf konumu biraz
                                                                                                                                                                                                                             22
             Meryem’le neredeyse aynı yüksekliğe çıkmış. Hatta          hale getireceği için tercih edilmemiş olabilir.                                                                                              daha anlam kazanıyor. İkincil bir noktaya yerleştirilmiş
             baş ve yüz boyutları Meryem’i aşmış. Oysa Zoe                                                                                                1930’larda yürüttüğü çalışmalarda                          kompozisyonun Aleksandros’un tek başına tahtta
             mozaiğinde ortadaki kutsal figürün kutsallığı belirli      Yukarıda İmparator Alexandros’a ve mozaiğine                                                                                                 bulunduğu 912-913 yıllarına ait olması düşük bir
             bir  boyut hiyerarşisi içinde de  gösterilmişti.  Galiba   kısaca değinmiştik. Artık üst katta doğrudan gözlem                               bulamadığı bu figürün yapıdaki                             olasılık; dolayısıyla muhtemelen daha önceki bir
             aşırı tevazu da aslında buraya kadarmış.                   yapmak mümkün. Kuzey galeride yer alan bu mozaik                                  birçok diğer mozaiğin tahrip                               tarihe ait. Tek İmparator olduğu dönemde kendisi için
                                                                        tek başına değerlendirildiğinde, özellikle konumunu                                                                                          yaptırsa daha dikkat çeken bir noktaya yaptırırdı diye
             Bu mozaikte ana panoda İmparator eşiyle birlikte ve        anlamlandırmak kolay değil: Dar bir tonozun ana                                   olmasına yol açan 10 Temmuz                                düşünülebilir.
             yanlarında (köşeye sıkışmış şekilde, ana planın dışında)   payede  sonlandığı  noktada  oluşan  izbe  mekânda,
             en büyük oğulları Alexios bulunuyor. Alexios’un            yerden neredeyse 6m yükseklikte.                                                  1894 büyük İstanbul depreminde
             90  derece  açı  yapar  şekilde  farklı  bir  düzlemde
                                                                                                                                                          yok olduğu kanısına bile varmış.
                                                                                                                                                                                                     21




                                                                                                                                                          Kuşkusuz bu depremin yok edici etkilerinin tam
                                                                                                                                                          olarak anlaşılabilmesi için yapıdaki muhtemel mozaik
                                                                                                                                                          yüzeylerin üzerlerindeki tüm sıvaların sökülmesi
                                                                                                                                                          gerekir ki buna da değip değmeyeceği çok şüpheli.
                                                                                                                                                          Bir yandan hâlâ yok oldu sanılan kayıp mozaiklerin
                                                                                                                                                          ortaya çıkabilmiş olması ve dökülen veya inceleme
                                                                                                                                                          için açılan bazı sıva parçalarının altından mozaik
                                                                                                                                                          yüzeylerin çıkabilmesi ümit veriyor. Diğer yandan
                                                                                                                                                          da Salzenberg çizimlerinde sonsuz denebilecek
                                                                                                                                                          miktarda görülen, sadece geometrik motiflerden
                                                                                                                                                          ibaret yeni yüzeyler bulmak için zahmet, masraf ve
                                                                                                                                                          enerjiye değip değmeyeceği de tartışmalı. Özellikle
                                                                                                                                                          de Ayasofya’nın kendisi bu denli kıymetliyken ve
                                                                                                                                                          yapılacak her zaman çok şey varken.














             Alexandros mozaik panelinden detay                                                                                                                                                                      Alexandros mozaik panelinden detay





             126                                                                                                                                                                                                                                                   127
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129